Grand Paradiso & Mont Blanc

21.7-30.7.2006

ZPĚT

Pátek 21.července 2006

Odpolední odjezd z Pardubic do oblasti Savojských Alp do národního parku Grand Paradiso.

Sobota 22.července 2006

Dopolednejsme dorazili do údolí Savarenche do Pontu, odkud po obědě vyrážíme k chatě Vittorio Emanuele II. (2735 m.n.m.), u které stavíme stan a nocujeme.

Neděle 23.července 2006

Brzy ráno vyrážíme na lehko kamenitým žlabem k ledovci, který nás dovedl k vrcholu Grand Paradisa (4061m.n.m). Při výstupu nás čekalo nepříjemné zdržení, při traverzování po ledovci uklouzla jedna skupina v prudké části asi o 100m níže, kde je zastavili kameny. Pro jednoho z účastníků výprava skončila, byl transportován helikoptérou do místní nemocnice, na pozorování. My jsme pokračovali dále ve výstupu. Aklimatizační výstup byl splněn zdoláním vrcholu Grand Paradisa(4061m.n.m). Sestup až ke stanům byl bezproblémový,čekalo nás balení, a k těmto věcem nám přibyli i věci našeho společníka, který odletěl helikoptérou (já mu nesl spacák).Podvečer jsme došli do údolí do Pontu kde jsme čekali na ostatní.Někteří se zdželi díky jednomu Srbovi který spadnul do trhliny, ale cca po dvou hodinách ho vytáhli zdravého trochu vymrzlého. Noční přejezd do Chamonix nám zpříjemnili Francouští celníci při výjezdu z tunelu pod Mont Blankem.Cosi hledali a místo čmuchacího psa nám očmuchala celý autobus jedna celnice.Naše vůňě musela být inpozantní cca 40 lidí po celodením náročném výstupu a sestupu těšící se do kempu. Kolem jedné ranní jsme dorazlili do kempu v Les Houles.

Pondělí 24.července 2006

Dnes jsme měli vyrazit směr Gouter, ale noční ubytování a málo času na odpočinek a přebalení se využil rezervní den na odpočinek a prohlídku Chamonix.Já jsem vyrazil lanovkou na Aiguille du Midi (3842m.n.m), která nás odlehčila o 39 Eur. Ale výhled byl impozantní.

Úterý 25.července 2006

Ráno vyrážíme lanovkou na Bellevue(1794m.n.m) a zubačkou dále na Nid D Aigle (2372m.n.m), tam pokračujeme kolem chaty Tete rouse (3167m.n.m) nepříjemnou stěnou k chatě Gouter(3847m.n.m.). Cestou potkáváme skupinky čechů varující nás před padajícími kameny.Záchraný vrtulník tam letěl asi třiktrát než jsme do toho místa došli.Za chatou Gouter už je jen kupa sněhu a tam jsem postavil stan a šel najít čistý sníh na vaření. Odpoledne byla nepřijemná bouřka při které jsme si vzpoměli že tu zde před třemi dny zabil blesk jednoho čecha.

Středa 26.července 2006

V jednu ráno vstáváme a ve dvě vyrážíme směr Vallotka.Bylo jasno a 10 cm nového sněhu. U útulny Vallot (4362m.n.m)jsme si dali větší pauzu a za ranního šera jsme po úzkých hřebíncích pokračovali až na vrchol Mont Blanku (4807m.n.m), který jsme pokořili v 6 hodin 15 minut.Posledních 100 výškových metrů bylo tempo velmi pomalé s častými zastávkami.Po chvíli čekání nám mraky na vrcholu částečně ustoupili, a bylo aspoň trochu co fotit. Cesta zpět byla v mírném klidném tempu při nádherném počasí až ke stanům.Tam jsem si uvařil oběď a dal 2 hodinky polospánku a pak balení stanu a věcí a sestup k zubačce.Ta nás zavezla k lanovce a lanovka kousek do kempu kam jsem odpoledne došel celý zmožený a unavený.

Čtvrtek 27.července 2006

Odpočinkový den.Skoro celý den jsem se proválel před stanem na karimatce.Odpoledne jsme z nudy vyrazli na výlet do Chamonix.

Pátek 28.července 2006

Kolem deváté odjezd autobudem do nedalekého sedla Col de Montets odkud vyrážíme na balkón Mont Blanc k jezeru Lac Blanc (2352m.n.m) kde byli nádnerné výhledy na Chamonix a pohoří Mont Blanc.Odpolední návrat do kempu.

Sobota 29.července 2006

Ranní odjezd směr ČR.Cestou jsme se zastavili u Hradu u Ženevského jezera.Další zastávkou bylo Švýcarské městečko Lucern kde je nejstarší dřevěný most.Poslední zastávkou bylo knížectví Lichnštějské.

Neděle 30.července 2006

Kolem páté ranní hodiny si konečně za hranicemi na české pumpě kupuji bagetu.Příjezd do Pce kolem 9 hodiny ranní.

Údolí Savarenche v Pontu Batoh o váze 24kg a můžeme vyrazit Cesta k chatě Vittorio Emanuelle II. Bylo slunečno a vedro - žádný stín Jezírko před chatou Vittorio Emanuelle II Chata Vittorio Emanuelle II (2735 m.n.m) Odpoledne tam bylo docela rušno.Malá plechovka piva mě stála 3 eura 50 metrů za chatou jsme postavili stan. Moc k míst nebylo. Druhý den brzy ráno vyrážíme kamenitým žlabem k ledovci Obouváme mačky na začátku ledovce V dálce se ukázal Mont Blanc Na nějakých fotkách musím také být. Tak pózuju Naše družstvo vyráží jako první-vedu ho já, ale konec se nám nějak zasekl. Šlo nás šest Nudím se a tak fotím. Než se tam na konci navážou Tohle nás čeká a vrchol v nedohlednu Konečně jsme vyrazili, ale po pár metrech musíme dát pauzu Při další pauze fotím okolí Panorama Další pauza. Teď nás čeká strmý pořádně zledovatělí traverz Tady jsem nerad zastavoval, ale když jinak nedali. Traverz jsme přešli úspěšně a dál jsme pokračovali po klasickém povrchu ledovce - po sněhu Vyšli jsme ze stínu a na sluníčku bylo příjemně O kousek výš zase pózuju Ohlédnutí Vrchol pořád né a né se ukázat Konečně jsem došli pod vrchol Grand Paradisa, ale ta fronta to nebylo příjemné Výhled po okolí Panorama Konečně jsem skoro na vrcholu Grand Paradisa (4061m.n.m.) Výhled na druhou stranu z Grand Paradisa Předběhli jsme pár lidí a vyfotil se kousek pod vrcholem. Skalnatý vrchol byl z jedné strany úplně kolmý Srbové opouštějí vrchol Foto při cestě zpět Cestou zpět byl sníh hodně mokrý Teplo nenápadně ukazovalo trhliny Sestup Ledové části se proměnili v potoky Už se blížíme na konec ledovce Tohle jsme sešli Už jsme z ledovce pryč Jsme zpět u stanů Při obědvání nás vavštívila ovčí rodinka Pauza při sestupu. Navíc nesu spacák pána, kterého odvezl vrtulník Chamonix a v pozadá Mont Blanc Chamonix a socha Balmata Výlet lanovkou na Aiguille du Midi Masiv Mont Blanc Mazistanice lanovky Mont Blanc schovaný v mrakách Mont Blanc schovaný v mrakách Panorama z Aiguille du Midi Já na Aiguille du Midi Důkaz, že jsem opravdu tam Pohled do údolí na Chamonix Pohled na italské lanovky V kempu v Les Houles u Chamonix Lanouvka z Les Houles Mapka kam vyrážíme Čekáme na zubačku Zubačka nás dovezla do Nid d Aigle Dál pokračujeme pěšky V dálce upoutá  Aiguille du Midi Procházíme kolem chaty Tere rouse Pauza na oběd Stěna Gouter Nastupujeme do stěny Nebezpěčný žlab Pokračujeme ve výstupu Ohlédnutí Lezeme a lezeme Stěna se zdá být nekonečná Dávám pauzu Pohled dolů Chata Gouter kousek nad náma Foto na stěnu Gouter Foto před chatou Gouter Obedjeme chatu a je tu dost sněhu Zde kousek za chatou Gouter na malém hřebínku budeme stanovat Výhled na Aiguille du Midi Já mezi stany Chata Gouter Roztavujeme sníh na čaj V jednu ráno vstáváme - pohled dolů do údolí Přes noc nám tu napadlo asi 10 cm sněhu Nazouváme si mačky a vyrážíme Ve dvě ráno vyrážíme Zastávka na Vallotce Od Vallotky se jde po hřebíncích Konečně v 6:15 stojím na vrcholu Mont Blancu(4807 m.n.m) Na chvilku si lehnu Atmosférický tlak je tu dost malý - 572hPa Pohled na  Aiguille du Midi Mraky aspoň trochu ustoupili a tak můžeme fotit Pohled z Mont Blancu Naše ledovcové družstvo na vrcholu Mont Blancu Pohled z Mont Blancu Sestup po úzkých hřebíncích Úzké hřebínky Nechtěl bych letět dolů Tady je to o něco lepší Pohled na Aiguille du Midi Sestupujem pomalu a kocháme se V dálce je vidět Vallotka Zajimavá byla duha s našim stínem Při sestupu poktáváme lidi co šlapou na vrchol Nádherný pohled do údolí do Chamonix Hřebínky při sestupu k Vallotce Ohlednutí na vrchol Ohlednutí na vrchol Už se blížíme k Vallotce Jsme u Vallotky Ohlédnutí na vrchol U Vallotky di dáváme velkou pauzu Já a v pozadí Mont Blanc Sestupujem k chatě Gouter Už se blížíme k chatě Sestup Malá ledovocá thlina Další thlina A jsme konečně u stanů Kousek nad sedlem Col de Montets Procházíme bálkón Mont Blanc Cesta k jezeru Lac Blanc Panorama masivu MOnt Blanc Jezero Lac Blanc Jezero Lac Blanc Jezero Lac Blanc Stěna Gouter z kempu Foto z kempu Panorama Zastávka u hradu Šilón Pózuju u hradu Švýcarské městečko Lucern Most v Lucernu Lev v Lucernu Originální hotel Lichnštejnsko